Międzynarodowy Dzień Kropki w naszej świetlicy

International Dot Day jest obchodzony 15 września. W tym roku postanowiłam przyłączyć się do obchodów tego niezwykłego święta. Zorganizowałam zajęcia dla uczniów dojeżdżających w świetlicy szkolnej. Nie zapomniałam oczywiście o wydrukowaniu plakatów i umieszczeniu informacji na stronie internetowej szkoły i Facebooku. Swój udział w Dot Day zgłosiłam też na specjalnej stronie internetowej.

W krótkim artykule na stronie szkoły opisałam czym jest owe święto. Dzień kropki” został zainspirowany książką Petera Reynoldsa „The Dot”. Książeczka opowiada o kropce, która całkowicie zmienia życie małej Vashti. Dziewczynka nie radzi sobie na lekcji plastyki. Nauczycielka zachęca ją, by postawiła na kartce mały znaczek i zobaczyła, gdzie ją to zaprowadzi. Uczennica niechętnie stawia na kartce jedną, małą kropkę. Następnego dnia widzi swoją pracę oprawioną w piękną ramkę na honorowym miejscu w klasie. Od tej pory Vashti zaczyna malować kropki. Tworzy tyle dzieł, że można zorganizować specjalną wystawę, na której dziewczynka poznaje nieśmiałego chłopca. Vashti postanawia uwierzyć w niego, tak jak w nią uwierzyła jej nauczycielka.
Hasłem przewodnim Dot Day jest Make your mark and see where it takes you. Już to hasło bardzo mnie zainspirowało do zorganizowania zajęć. W mojej głowie pojawiły się przykładowe "kropki", które z małych stały się wielkimi. Moje bieganie zainspirowane pewnymi wydarzeniami, pierwsze tańce dla przełamania nieśmiałości (a teraz moja pasja), rozpoczęcie pracy w szkole. Pomyślałam też o moich byłych uczniach, którzy po latach piszą do mnie, że ich do czegoś zainspirowałam. Cieszy fakt, że ich "kropka" została postawiona właśnie w świetlicy, że rozwijają swoje talenty i przede wszystkim wierzą w siebie. 
Dziś również chciałam by uczniowie dostrzegli w sobie potencjał i przygotowałam zajęcia plastyczne. Na początku zgromadziłam folię piankową, tekturę falistą, papier dekoracyjny, farby, pastele, kartki itp. potrzebne do zajęć.

W pierwszej części lekcji poprosiłam młodzież, by obejrzała filmik o małej Vashti. Po projekcji krótko dyskutowaliśmy o znaczeniu "kropki". Każdy z uczniów postawił na kartce swój znaczek i zaczął pracę. Powstały bardzo różnorodne dzieła przedstawiające zwierzęta, krajobrazy, rośliny. Byłam mile zaskoczona, gdy jeden z uczniów wziął pozostałości z wyciętych kółek i z ich konturów stworzył własną pracę.

Na koniec poprosiłam uczniów, by podeszli do przygotowanego na oddzielnym stole płótna. Zadanie było proste: każdy z nas zostawia po sobie kropkę. Kolor i wykonanie dowolne. Razem stworzyliśmy jedyny i niepowtarzalny obraz, który umieszczę w widocznym miejscu w świetlicy. Mam nadzieję, że będzie przypominał młodzieży, by wierzyła w siebie i nie bała się odkrywania talentów oraz wyrażania siebie przez sztukę. 


Mam nadzieję, że idea Dot Day będzie nam towarzyszyła przez cały czas. Do zobaczenia za rok!


Komentarze

  1. Gratuluję, fajnie to wyszło! :)

    A materiały przyniosłaś swoje?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz