Tydzień Edukacji Globalnej. Stereotypy

Od kilku lat organizuję w świetlicy Tydzień Edukacji Globalnej. W zajęciach biorą udział uczniowie dojeżdżający, ale też zaproszone przeze mnie klasy. W poprzedniej edycji omawialiśmy czym jest bogactwo i ubóstwo w każdym znaczeniu. Pojawiło się wiele bardzo wartościowych wypowiedzi. Bogaty jest ten, kto ma ciekawą osobowość, hobby, może się uczyć i rozwijać. Projektowaliśmy też wymarzoną szkołę dla dzieci z rejonów dotkniętych wojnami.

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji było "Równość - od słów do czynów". Muszę przyznać, że na początku miałam problem z tym, jakie zajęcia przygotować, do czego odnieść "równość"? Odpowiedź przyszła po jakimś czasie, gdy w Internecie natknęłam się na kilka inspirujących filmików. 

Lekcje zaczynałam od prostego pytania "Czym jest równość?". Niektórzy od razu się wypowiadali, inni mieli małe problemy. Na podstawie dyskusji wyłoniliśmy następujące aspekty równości:
  • kobiet i mężczyzn;
  • w dostępie do edukacji;
  • w dostępie do leków i opieki medycznej.
Podczas omawiania pierwszego zagadnienia poprosiłam dziewczyny, by wypowiedziały się, jacy są chłopcy, czym powinni się zajmować itp. Później o to samo poprosiłam chłopców. Zaznaczyłam, że mogą być to bardzo stereotypowe cechy i role. Następnie chciałam sprawdzić, jaki uczniowie mają "obraz" kobiet. Zaprosiłam na środek parę i powiedziałam, by pokazali, jak biją się, biegają i rzucają dziewczyny. Następnie puściłam im klip kampanii Always like a girl. Powiem wam, że pokazywali określone czynności identycznie, jak osoby z nagrania.


Podyskutowaliśmy o tym, czy faktycznie robienie czegoś "jak dziewczyna" jest obraźliwe. Stwierdzili, że tak (chłopcy). Rozmawialiśmy o różnych zmianach w postrzeganiu kobiet i mężczyzn na przestrzeni lat. Dziewczęta stwierdziły, że są pewne siebie tak, jak młode kobiety z nagrania.
Na koniec tej części zajęć zapytałam, jak by zareagowali, gdyby ich kolega zaczął tańczyć w balecie. Sami możecie domyśleć się odpowiedzi. Tu z pomocą przyszedł mi film Billy Elliot (polecam!). Jest to historia młodego chłopaka, który postanawia rzucić boks i trenować balet. Nie będę opisywać całej fabuły, ale film jest bardzo inspirujący. 



Stereotypy były, są i będą. Można jednak zachęcić młodzież do łamania niektórych z nich, pokazać inną perspektywę, inspirować, by nie poddawali się presji otoczenia. Określone role i "obrazy" zaczynają ścierać się, zmieniać, zanikać. Warto pokazać młodzieży, że nie każdy ma taką samą "łatkę". 

W następnym poście napiszę o dwóch kolejnych aspektach "równości".

Pozdrawiam
Pani ze świetlicy

Komentarze