NARODOWY DZIEŃ PAMIĘCI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH

Jak pewnie każdy wie 1 marca jest Narodowym Dniem Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Co roku we współpracy z harcerzami organizuję w świetlicy zajęcia. W tym roku nie mogło być inaczej. Do lekcji wykorzystałam prezentację oraz filmiki z YouTube (spoty oraz utwory muzyczne we fragmentach).
Na początku gimnazjaliści obejrzeli ten spot.


Rozpoczęliśmy rozmowę o tym, kim byli Żołnierze Wyklęci, w jakich latach działali i dlaczego powinniśmy o nich pamiętać. Bohaterów było wielu, nie sposób opowiedzieć o wszystkich. Skupiliśmy się na trzech osobach: Witoldzie Pileckim, "Ince" oraz "Łupaszce". Podczas swojego mini-wykładu korzystałam z książki "Żołnierze Wyklęci. Niezłomni bohaterowie". Zajęcia planowane były na kilkanaście minut, a zajęły całą godzinę lekcyjną. Młodzież słuchała wszystkiego z wielką uwagą i skupieniem. Na koniec pokazałam im jeden z utworów poświęcony "Ince". Wskazałam również inne filmy oraz utwory muzyczne nawiązujące do Żołnierzy Wyklętych.




Wieczorem natomiast wzięłam udział w I Nocnym Biegu Pamięci Żołnierzy Wyklętych w Orzyszu. Razem z siostrą i koleżankami przebiegłyśmy trasę liczącą 1963 metry, która prowadziła przez okoliczne lasy. Było ślisko i miejscami grząsko, ale też czuło się ten niesamowity klimat. Drogę oświetlali biegacze niosący pochodnie. Nie zabrakło też flag, koszulek i innych akcentów patriotycznych. Po przekroczeniu linii mety na każdego czekał pamiątkowy medal. Impreza była bardzo dobrze zorganizowana i miała w sobie coś niezwykłego. Był to też mój pierwszy, oficjalny bieg.


Komentarze