DLACZEGO WARTO BYĆ WYCHOWAWCĄ W ŚWIETLICY

Wokół świetlic krąży wiele mitów i legend o tym, że jest to "pusty etat", że nie jest potrzebny nauczyciel, który zajmie się wszystkim. Poza tym świetlica = przechowalnia i nic się tam nie dzieje. Takiemu myśleniu mówię stanowcze NIE! Dziś skupię się na tym dlaczego warto pracować w świetlicy i łamać niektóre schematy.


1. Masz okazję poznać wszystkich uczniów. Podczas swojej pracy w gimnazjum miałam styczność ze wszystkimi uczniami z każdej klasy. Dlaczego jest to duży plus? Bo każdy z nich może zgłosić pomysł na zajęcia, zaprezentować swój talent, włączyć się w świetlicowe życie. Poza tym warto znać młodzież, z która spędza się trzy lata.

2. Możesz zrobić wszystko! Zajęcia plastyczne, techniczne, kręcenie filmów, kółko fotograficzne, gry planszowe, karaoke, tańce i milion innych rzeczy, a wszystkie zmieszczą się w świetlicy :) Możesz tak przygotować ofertę zajęć, że każdy znajdzie coś dla siebie. Poza tym uczniowie też mogą sprawdzić się w roli nauczyciela i sami prowadzić zajęcia :)

3. Masz okazję do dyskusji. Prowadziłam wiele zajęć wychowawczych dla uczniów dojeżdżających i nie tylko Nigdy nie wyszły tak, jak zaplanowałam i jest to wielki plus. Młodzież potrafi pokazać ci zupełnie inny punkt widzenia i zmienić tok zajęć :) Nie ma rady, musisz wtedy trochę improwizować.

4. Możesz wziąć udział w wielu kampaniach i projektach. W szkole prowadziłam lub koordynowałam aktywności w ramach wielu kampanii takich jak Dzień Bezpiecznego Internetu, Tydzień z Internetem, Wyloguj się do życia. Nie tylko miałam okazję zorganizować ciekawe zajęcia, ale też uzyskałam kilka certyfikatów (wiadomo, awans zawodowy!).



5. Możesz obchodzić "święta nietypowe". Polecam zajrzeć do kalendarza takich świąt. My wybraliśmy między innymi Dzień Postaci z Bajek, Dzień Tańca, Dzień Czytania Tolkiena. 

6. Masz okazję pokazać się z "innej strony". To było jedną z moich motywacji do wzięcia udziału w kampanii "WF z klasą" jako nauczyciel wspomagający. Przez ostatnie dwa lata udało nam się zorganizować tyle sportowych aktywności, że aż trudno zliczyć. Było to też dodatkową motywacją do powrotu do treningów. Efekt? -11 kg :D


7. Możesz promować dobre praktyki! Facebook, Instagram, Snapchat? Jestem na tak! Warto wymieniać się pomysłami i szukać inspiracji do działania.

8. Cały czas się czegoś uczysz. Możesz czerpać wiedzę od uczniów, współpracowników, ale też czekają na ciebie kursy, szkolenia, warsztaty i studia, które wzbogacą warsztat pracy :) Na szczęście pojawia się ich więcej z każdym rokiem. 

Jest to tylko mała część plusów, które widzę w swojej pracy. O tym, że chciałam być nauczycielem wiedziałam od 3 klasy szkoły podstawowej. Mój wychowawca dal mi do ręki dziennik i poczułam to "powołanie". O byciu "panią świetliczanką" zdecydowałam podczas praktyk studenckich. Spotkało mnie wielkie szczęście, że przez 6 lat mogłam pracować w gimnazjum.

Komentarze